BIP
menu

Relacja z organizacji „Światowego Dnia Meteorologii” w Gminnym Przedszkolu w Lipowcu „Jasia i Małgosi”

2017-04-06 14:57:31 (ost. akt: 2017-04-07 08:17:09)
logo 1

logo 1

Relacja z organizacji „Światowego Dnia Meteorologii”

w Gminnym Przedszkolu w Lipowcu „Jasia i Małgosi”


„Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam.
Pozwól mi zro­bić, a zrozumiem”.
Konfucjusz


Ta złota myśl przyświeca pracy w Gminnym Przedszkolu w Lipowcu „Jasia i Małgosi.
W oddziale terenowym w Kamionku „Dzień Meteorologii” obchodziliśmy skupiając się na zajęciach i eksperymentach związanych z pogodą.
W grupie „Kropeczek” dzieci brały udział w zabawach z wodą, wiatrem i powietrzem. Chociaż nie wszystkie badania przyniosły oczekiwany efekt, dzieci do końca prac były bardzo zaangażowane.
Wspólnie wyciągnęliśmy wnioski, że niektóre badania musimy powtórzyć w innych warunkach.

W grupie „Biedroneczki” dzieci prowadziły doświadczenia dotyczące siły powietrza, kierunku i siły wiatru, powstawania deszczu oraz tęczy:
„Skąd wieje wiatr”-dzieci bawiły się paskami bibuły oraz torbami foliowymi. Stwierdziły, że w sali gdzie nie ma wiatru paski nie poruszają się, a na dworze wiatr wiejący z różnych kierunków i z różnym natężeniem wprawia w ruch nie tylko bibule, ale także foliowe torebki. Dzieci złożyły własne wiatraki, którymi bawiły się w powietrzu.
„Jak powstaje deszcz”-dzieci z zachowaniem bezpieczeństwa wzięły udział w doświadczeniu z gorącą wodą i lusterkiem. Z wielką radością i zdziwieniem zauważyły jak na lusterku tworzą się kropelki wody.
„Książka na kółkach”-książkę leżącą na stole trudniej przesunąć palcem, niż tę , którą umieściliśmy na słomkach, służących za kołka. Doszliśmy do wniosku, że wpływa na to tarcie, które zależy od powierzchni rodzaju materiału. Tarcie podczas toczenia jest mniejsze od tarcia przy przesuwaniu.
„Dlaczego tęcza jest kolorowa” - dzieci badały zjawisko rozszczepiania światła w doświadczeniu z płytą CD oraz kroplą wody umieszczoną na lupie. Dowiedziały się , że tęcza powstaje gdy przez kroplę wody (deszcz)przechodzą promienie słoneczne. Doświadczenie to było dla dzieci bardzo ekscytujące, były zachwycone gdy na płytach ukazały się wszystkie kolory tęczy.
Wulkan – to zajęcie zorganizowane z dziećmi z grupy „Żabki”
Podczas zajęć dzieci poznały proces powstawania i wybuchów wulkanu. Wzbogaciły swoje słownictwo o pojecią: lawa, erupcja. Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej, dzieci wspólnie z panią omówiły przeprowadzenie doświadczenia zgodnie z instrukcją. Następnie pod nadzorem nauczyciela przystąpiły do doświadczenia imitującego wybuch wulkanu. Z sody oczyszczonej, płynu do mycia naczyń, octu, wody i farby, powstała czerwona piana, która po tekturowym stożku spływała niczym prawdziwa lawa. Dzieciom bardzo sie podobało, a rezultat przerósł ich oczekiwania. Z niecierpliwością czekają na kolejne zabawy badawcze.

W celu utrwalenia zagadnień związanych z meteorologią mali obserwatorzy rozwiązywali zagadki, rebusy, krzyżówki, poznawali przysłowia ludowe o pogodzie oraz uczestniczyli w zabawach ruchowych przy muzyce.Dzięki doświadczeniom i zajęciom dzieci udoskonaliły umiejętność obserwowania otaczającego świata i zachodzących w nim zmian.
Relacja została umieszczona na stronie:

http://lipowiec.schoolpage.pl/?page_id=5


Nauczycielki:
Barbara Kordek
Bogumila Imielska